KOMMENTAR: Nå er det klart hva veiutbyggerne ønsker vi skal betale i bompenger på nye E6, når den en gang blir klar. For å kjøre fra Melhus til Oppdal må sjåføren av en personbil ut med 243 kroner. En helgetur til Oppdal koster dermed nesten 500 kroner i bompenger. Det er dyrt.

Bompengene er ikke populære blant bilistene, men det er vanskelig å unngå dem. Se bare på Fremskrittspartiet, som er en innbitt motstander. Partiet sitter nå i regjering og har samferdselsministeren, men aldri før har vi betalt mer i bompenger. Dette er imidlertid bare halve sannheten, for veiprosjektene er ofte planlagt mange år framover og det er derfor lite den sittende regjeringen kan gjøre. I tillegg er bompengeandelen i nye veiprosjekter lavere enn før.

Det er nærmest umulig å få gjennomført større veiutbygginger uten bompengefinansiering. Alternativet er å bygge ut mye mindre enn det man gjør nå. Og er det én ting som er enda mer upopulært enn bompenger, så er det dårlige veier. Selv Frp må bite i det sure eplet og finansiere deler av veiutbyggingen med bompenger.

For E6 Melhus-Ulsberg er bompengeandelen på inntil 30 prosent. Det betyr at bilistenes andel av utgiftene vil bli opptil 5 milliarder kroner. Med bomstasjoner på Skjerdingstad, Røskaft, Håggå, Storpynten, Garli og Soknedal, vil de aller fleste av oss måtte betale en god slump i bompenger selv om vi ikke skal kjøre helt til Oppdal. Bompenger vil bli en del av hverdagen vår også på kjøreturer i lokalmiljøet, og ikke bare til Trondheim som vi er vant med. Men det ser ut til at vi bilistene ser ut til å akseptere å betale bompenger. Jeg gjør i alle fall det, siden alternativet er å ikke få ny vei.