KOMMENTAR: I helga er det landsmøte i Arbeiderpartiet. De er blant de siste til å ha sitt landsmøte, og det begynner dermed å tegne seg et bilde av hvordan valgkampen vil bli.

Hittil i år har mye vært preget av by mot land. Regjeringen har kommet med flere reformer, som mange mener er distriktsfiendtlige. Vi har blant andre kommunereformen og politireformen. Den første fikk ikke helt de store utslagene i vårt område, mens den siste er heftig diskutert med sammenslåtte politidistrikt og nedleggelse av lensmannskontorer. I tillegg har ulvedebatten tatt helt av, mange kjemper for sine lokalsykehus, og på samferdsel påstår både Vestlandet og Østlandet at de er taperen i kampen om bevilgningene.

Ordet «distriktsoppgjør» har vært nevnt, og Senterpartiet er den store vinneren så langt. På landsbasis har de vært oppe i 15 prosent på enkelte meningsmålinger, og de ser i alle fall ut til å stabilisere seg over 10 prosent. Aller flest velger tar de fra Arbeiderpartiet. Dermed er det svært interessant å se hva Ap kommer til å gjøre i valgkampen. De ser nå ut til å spisse distriktsprofilen for å tekkes velgere som har gått til Sp. Men hvorfor skal noen velge «kopien» Ap, når de har originalen Sp? Også innad i Ap-leiren er det kamp mellom distriktspolitikere og bypolitikere om profilen.

Ap har en tradisjon for å gjøre gode valgkamper og løfte oppslutningen. Mye avhenger av om de klarer å løfte fram sine hjertesaker. Ap-leder Jonas Gahr Støre sier at hovedparolen blir «arbeid til alle», samtidig som de går til valg på økte skatter for å finansiere bedre velferd. Da blir i så fall valgkampen preget av Ap mot Høyre og Frp. Det Ap må passe seg for, i tillegg til å bli en dårlig kopi av Sp, er å bli omkamppartiet. Det lønner seg neppe å gå til valg på å gjøre om på det som har blitt gjennomført, i stedet for å presentere egne løsninger for framtiden.

Det ironiske er at alt dette har mindre betydning enn den berømte sperregrensa. Hvem som får flertall og regjeringsmakt avhenger til syvende og sist av hvilke av småpartiene som får over 4 prosent i oppslutning.