Som en veiviser i dette prosjektet har trinnet brukt Veslefrikkmetoden, som er et godt verktøy for å hjelpe elevene til å finne en god framgangsmåte når de skal lage musikk, opplyser Anita Wike ved Rosmælen skole.

Les også: Skolekorps vil ha med flere musikanter

Lydjakt på skolen

Elevene har valgt seg et tema som de har utforsket i grupper. For å komme fram til en komposisjon har de sammen gått på lydjakt rundt om på skolen, og har fått fri utfoldelse på musikkrommet. Lyder fra blant annet rytmeinstrumenter, gitarer, trommer, keyboard og xylofon har blitt tatt i bruk. Etter flere runder med eksperimentering har de kommet fram til en formskisse, som har vært deres "noter" når komposisjonen har blitt spilt av.

Les også: 100-dagersfest ved Rosmælen skole

Veslefrikkprisen

Bruk av digitale verktøy har spilt en stor rolle, da opptak av den ferdige komposisjonen ble gjort på PC.

Noen elever valgte også å utforske lyder på Ipad som en del av opptaket. Gruppene har til slutt laget en komponistrapport.

Noen av opptakene vil nå sendes inn til NRK for å få en vurdering av en jury bestående av ekte komponister i Kringkastingsorkesteret. Klassen har da en mulighet til å vinne Veslefrikkprisen, som er en gjev pris å få for unge komponister rundt om i landet. Skulle ikke prisen gå til 7. trinn ved Rosmælen, så er det uansett gøy å få en tilbakemelding fra ekte komponister, fastslås det fra Rosmælen skole.