Nylig vant Erlend B. Enger en høytragende pris for beste bilde i en stor internasjonal konkurranse ved det amerikanske galleriet Roho Photo Gallery i Ohio. Diplom og 1.200 dollar ble oversendt. Og bildet var paradoksalt nok: en fugl.

- Det høres litt suspekt ut, men i løpet av en måneds tid for noen år siden lekte jeg med å ta inn døde fugler i galleriet. Helst duer som var overkjørt i Trondheim. De gav så vakre skulpturelle former, sier Erlend.

Blod og gørr er det ingenting av. Bildene er derimot vakre studier av mjuke former og grånyanser mot hvit bakgrunn, tatt på tradisjonell svarthvitt film. Vinnerbildet har tittelen ”Fallen angel”, og har også vunnet gull i en landskonkurranse i Norges Fotografforbund.

Akkurat nå holder Erlend på å gjøre noe tilsvarende med samlinga si av sommerfugler. Deres vakre strukturer kombineres eller pakkes inn i ulike materialer, fra glass til Gla-pack.

- Hvorfor ta naturen inn i studio?

- Ved å fjerne noe fra virkeligheten, går det an å skape nye virkeligheter. Det fascinerer meg som fotograf, sier han.

Fortsatt ser Erlend på denne virksomheten som en hobby. Portrettfoto er og blir det viktigste. Men å bli kjent i Norge og internasjonalt utvikler ham som fotograf. Erlend har farspermisjon, men er ofte på jobb.

Han driver studioet til Fotograf Eidsmo i Melhus sentrum, sammen med samboeren Beate Bjørnli. Deres datter Ive ble født i fjor høst, midt mellom et brudepar på lørdag og et reklameoppdrag på mandag.

- Ja, høsten var travel. Men Ive kom som en flott gave, og en fin fargeklatt i livet vårt. Nå har jeg delt foreldrepermisjon med Beate, og vi samarbeider om oppgavene både i studioet og heime. Jeg storkoser meg, sier Erlend.

Ei hvitmalt vogge står i studioet. Der har Ive tilbrakt mange timer. Og gitt kundene en overraskelse når dokka plutselig begynner å røre på seg.

GLEDESSPREDER: Erlend B. Enger stortrives sammen med datteren Ive på et halvt år. Smokk og flaske er like viktig som kamera.