Produksjonssjef i Lydbokforlaget, Britt Bjørlykke, kan fortelle at forlagets ¿Lydbokklubben¿ hadde cirka 1000 medlemmer, og ble etter hvert en betydelig ekstra arbeidsbelastning på firmaet. De fikk kapasitetsproblemer rett og slett.

¿ Det ble faktisk et spørsmål om hvor mye tid og krefter vi skulle bruke på lydbokklubben, sier Bjørlykke. - Vi signaliserte allerede for ei tid tilbake overfor ordinære bokklubber, at vi kunne tenke oss å selge vår lydbokklubb. I første omgang var responsen negativ, men i sommer slo ¿De norske bokklubbene¿, som er paraplyorganisasjon for norske bokklubber til, og kjøpte ¿Lydbokklubben¿. Salget ble offentlig 1. august.

Best på lydbøker

- Vi er svært glade for at bokklubbene virkelig vil satse på lydbøker, slik oppkjøpet vitner om. Vi ser det også slik at våre lydboklesere fortjente en profesjonell bokklubb. Det er bedre at vi gjør det vi er best til, nemlig å lage lydbøker, så får bokklubbene gjøre det de er best til.

Til sammen vil det kunne føre til økt etterspørsel etter lydbøker. Der ser vi naturligvis et marked også for Lydbokforlaget. Men det vil kreve mye av oss, understreker Bjørlykke, vi er ikke alene i bransjen, så her gjelder det ikke å sove på eventuelle laurbær!

Flere ansatte

LYSE UTSIKTER: Produksjonssjef Britt Bjørlykke i Lydbokforlaget, er godt fornøyd med salget av Lydbokklubben. Nå får vi og bokklubbene konsentrere oss om det vi er best til hver for oss. Til sammen bør det øke etterspørselen etter lydbøker, sier hun optimistisk.