En del melhusbygger er nok glade over det litt overraskende vedtaket i Melhus formannskap, som har snudd i spørsmålet om antall etasjer i den planlagte blokka på elverkstomta.

Det lå an til å bli seks etasjer, men et forslag fra Joralf Rindli (Frp) om å bygge på fem plan, fikk flertall.

Med fem etasjer blir det færre boliger i det kombinerte nærings- og leilighetsbygget, og for investorene som er kommet godt i gang med planleggingen, er det naturlig nok ikke den beste nyheten å få at de må gjøre en såpass radikal endring som å kutte et plan.

Noen vil nok også spørre hva som er den store forskjellen på fem og seks etasjer, når Melhus nå likevel har begynt å stable i høyden.

Jordvern, boliger til flere og mest mulig bærekraftig økonomi i et byggeprosjekt taler for å bygge høyt også på Melhus.

Men noen mister utsikt og soltimer og føler naturlig nok at Melhus taper mye av sitt særpreg, og at bomiljøet forringes når blokker rager opp mellom eplehagene.

En gang var Melhus sentrum et sted trailertrafikken gjennom, og fasaden ut mot E6 var de rødmalte tyskerbrakkene med piggtråd. Ideelt burde det være mulig å gi plass både til store bygg og trivsel i Melhus sentrum.

Demokrati ikke helt på skinner?

Kommunestyrene i Melhus, Skaun, Orkdal og Trondheim får ikke uttale seg om godsterminalen før Jernbaneverket skal legge fram sin innstilling til Samferdselsdepartementet. Kanskje vil dette føre til at det blir mindre støy rundt saken, i alle fall i første omgang.

Men det vil være synd dersom Oslo avgjør ei så viktig sak uten at det viktigste demokratiske organ i regionen - kommunestyrene - blir skikkelig hørt.