Det er spennende å se Statens vegvesens foreløpige planer for den nye europaveien fra Melhus til Ulsberg. Ennå er det noen år til ny vei vil stå ferdig, men det er et møysommelig puslespill som nå legges av de mange som arbeider med det omfattende prosjektet.

Etter planen begynner man i sør fra Vindåsliene, sør for Soknedal, i 2016, og seks år senere håper man å ha rullet ut nyvei helt til Skjerdingstad i Melhus. Ferdigstillensen av strekningen Vindåsliene - Ulsberg avslutter prosjektet i 2023. Dette er planen, men det betinger at politikerne følger opp planene og bevilger de 15 milliardene som må til.

Fortsatt er selvsagt ikke alle detaljene på plass, og vegvesenet innrømmer at det er del utfordringer underveis. I en dal som Gauldalen er det ikke mulig å lage firefelts vei uten at det får konsekvenser for noe og noen. En av nøttene som må knekkes er kryssløsningen på Støren, der ny E6 og fylkesveien til Røros skal kobles sammen. Dessuten vil forventningene om firefelts-utbygging mellom Gyllan og Støren, gi utfordringer.

I Melhus vil avgjørelsen om hvor en ny godsterminal skal plasseres, også være viktig for arbeidet med europaveien. En terminal på Søberg vil bety mye for hvilken kryssløsning man velger ved Skjerdingstad. Hensynet til Gaula og til Kulturminner som Horg bygdatun er også noe planleggerne må jobbe målrettet med i tida framover. Utfordringer i forhold til jernbanen, kan det også bli.

I et slikt prosjekt skjer det ikke store, dramatiske ting fra dag til dag, men du kan selv følge med på noe av arbeidet gjennom Statens vegvesens egne hjemmesider. Her har vegvesenets en egen nettside om prosjektet, der det legges ut informasjon underveis.