Når nye E6 fra Jaktøyen til Tonstad åpner en gang i 2018 - 2023, har bilistene betalt bompenger på gamle E6 helt siden 1. april 2010. Omsider får de altså valuta for alle fakturaene fra bomringen. Endelig blir det bedre forhold på denne veien, som ikke bare er ulykkesbelastet, den er også en daglig prøvelse med alle køene.

Men når du altså likevel enda i noen år til må ta deg fram på en delvis nokså gammeldags E6 mellom Trondheim og Støren, så er det jo ingen tilfeldighet. Det er heller ikke skjebnen. Det er resultatet av valg og prioriteringer, med andre ord bevilgninger, enten pengene gis til vei eller andre formål. På samme måte som at det er bestemt at det skal være billig å kjøre en Tesla. Så billig at hadde en busspassasjer fått tilsvarende støtte som Tesla-eieren, ville busspassasjeren ikke bare fått gratis billett: Du hadde også fått 70 kroner i hånda, hver gang du tar bussen, ifølge transportforsker Bård Nordheim, sitert i Aftenposten tirsdag.

I går kom nyheten om at lokaltogtilbudet på Trønderbanen forlenges til Melhus skysstasjon fra 14. desember, med 12 avganger som går enda videre sørover til Kvål, Ler og Lundamo. Og Arbeiderpartiet vil at staten skal betale mer til kollektivtransporten i byene dersom kommunene bygger boliger nær kollektivtilbudet. Dette er tiltak som etter hvert kan lette presset på E6. Likevel vil vi være avhengig av å ha veier vi kan komme oss fram på, enten vi bor i Melhus, i Budalen eller på Hølonda.

LER: Denne lastebilen kjørte utfor E6 på Ler i desember 2013. Foto: John Lerli
UT AV VEIEN: Denne lastebilen skjente ut av europaveien ved Gylland i august 2013. Foto: John Lerli